Black friday: Træk lige vejret, inden du overfuser en butiksansat
Black friday falder i år på en lønningsdag, og hele ugen har butikker landet over varmet op til, hvad der forventes at blive årets største shoppedag.
For kunder er det muligheden for at kickstarte julegaveindkøbene eller få fingrene i den fladskærm, man ikke vidste, man manglede.
For butiksansatte er det dog ikke altid en festdag, fordi der med tilbudsræset også følger mindre tålmodighed og kortere lunter hos kunderne, og derfor opfordrer HK Handel i en pressemeddelelse kunderne til "lige at trække vejret", inden de overfuser en butiksansat.
- Black friday er en rigtig travl dag i detailhandlen, hvilket i forvejen lægger et stort pres på butiksansatte. Så husk at behandle butiksansatte, som du selv gerne vil behandles - med respekt, siger Per Tønnesen, formand i HK Handel.
Risiko for ubehagelig adfærd stiger på Black Friday
Det lyder simpelt at behandle butiksansatte ordentligt, men knap 70 procent af butiksansatte har oplevet, at kunder har talt grimt til dem, og 13 procent har oplevet deciderede trusler.
Det viser en undersøgelse, Epinion for nyligt har lavet blandt HK Handels butiksansatte medlemmer.
De butiksansatte oplever, at det især er slemt i tilbudsperioder som black friday, hvor risikoen for ubehøvlet adfærd fra kunderne stiger.
- Det er uacceptabelt og bekymrende, at så mange butiksansatte har ubehagelige oplevelser med kunder i deres hverdag. Så mens man er ude og jage gode tilbud, bør man huske, at det er helt gratis og opføre sig ordentligt overfor butiksansatte, siger Per Tønnesen.
Ubehøvlet adfærd har alvorlige konsekvenser
For butiksansatte kan det have alvorlige konsekvenser, når kunderne mister tålmodigheden.
Hos de adspurgte i undersøgelsen, der har oplevet ubehagelig kundekontakt, er hyppige symptomer fx søvnbesvær, stress, følelsesmæssig eller fysisk udmattelse, negative tanker, manglende overskud og problemer med at være til stede.
En af de adspurgte i undersøgelsen svarer blandt andet:
- Jeg er kommet hjem og har været grædefærdig, fordi jeg blev overfuset. Det er også endt med, at jeg sygemeldte mig pga. stress og depression, fordi det blev for meget til sidst, siger Andreas på 28 år.
Mens 61,5 procent af de adspurgte mænd har oplevet ubehagelig kundekontakt, er det 72,6 procent af kvinderne, der har oplevet det.
- 'Hold kæft', 'hvor er du dog dum' og 'burde du overhovedet arbejde her' får jeg ofte af vide. Det har gjort mig syg at blive behandlet sådan, og gør bl.a. at jeg bliver bange på gaden, når nogen hidser sig op, svarer Camilla på 23 år i undersøgelsen.
Fakta om undersøgelsen
Epinion har foretaget undersøgelsen for HK Handel blandt 2492 butiksansatte fra forskellige brancher. Nogle af undersøgelsens resultater er blandt andet:
- 68 pct. svarer, at de har oplevet ubehagelig kundekontakt (at blive talt grimt eller nedsættende til)
- 13 pct. har oplevet at få verbale trusler, og 5 pct. er blevet udsat for fysisk vold
48 pct. svarer, at ubehagelig kundekontakt opstår i forbindelse med kampagne- og tilbudsperioder - 38 pct. svarer, at antallet af episoder med ubehagelig kundekontakt er steget inden for de seneste 5 år
- 45 pct. af unge mellem 18 - 29 pct. har oplevet ubehagelig kundekontakt
33 pct. oplever ugentlig ubehagelig kundekontakt. 11 pct. oplever dagligt ubehagelig kundekontakt - 61,5 pct. af de adspurgte mænd har oplevet ubehagelig kundekontakt, er det 72,6 pct. af kvinderne, der har oplevet det.
Undersøgelsen er lavet i september 2019.